Dagbog 2013

4. til 7. august - Bøtø

Vi har heldigvis fået en plads i skyggen!  Lige så snart hundegården er sat op, føler hundene sig hjemme og slapper af.  De blev rigtig forkælet i disse dage.  Der var rigtig mange, der beundrede dem og kælede for dem.  De blev rigtig feteret og de opførte sig eksemplarisk.

Nu begyndte man også at kunne mærke, at hundene følte sig generet af varmen.  De gad ikke gå lange ture - de ville hjem i skyggen - og drak oceaner af vand - men gå i vandet, ville de ikke!

4. august - Fuglebjerg

Endnu en meget varm dag - godt der er lidt skyer og vind.
Dommeren i dag var mere streng.  Alle hunde gik 1 eller 2 karakterer ned i forhold til i går.
Og så var det tid til oprydning og afsked efter en rigtig god week-end.

Vi pakkede campingvognen og tog videre til Bøtø, hvor vi skulle besøge gamle venner på campingpladsen.  Vi skulle bare komme, så var middagen klar - SKØNT!

3. august - Fuglebjerg

En af Donnas hvalpe fra i januar (Charlie) kom tidligt med sin familie fra Allerød og tog del i ringtræningen, før han blev bedømt.  Det var Kenn,  der gik med ham og han klarede det rigtig flot.  Charlie gik pænt og fik "særdeles lovende" og en 2. plads.
Henrik gik med Diva, der fik "Excellent" og også fik en 2. plads.
Der kom en kort, kraftig regnbyge, som vi benyttede til at få en kop kaffe, hvorefter Charlie og familie tog hjem.
Det var stadig meget varmt - godt vi har et udstillingstelt, der kan laves gennemtræk i.
Fællesspisning om aftenen.

2. august - Fuglebjerg

På en MEGET varm fredag ankom vi med vores campingvogn til Fuglebjerg.  Donna har endnu ikke fået sin fulde pels efter sin fødsel i januar, men Diva er meldt til udstillingen.  Begge tøser er lige kommet gennem deres løbetid - og Diva er desværre begyndt at fælde - IGEN!  Jeg tror, hun har kigget i kalenderen og set, at der var udstilling.  Som sædvanlig kom der flere vogne til og vi havde en hyggelig eftermiddag og fællesspisning om aftenen.  Det var stadig varmt.  Temp. var oppe på 29 grader.

30. maj - hundetræning

I dag gik vi meget op i søgning.  Træneren gemte ting under græstotter inden for et afmærket areal og så skulle hundene, én ad gangen, finde tingene.  Først prøvede vi med færten imod os, i modvind, og bagefter med medvind, så færten gik væk fra os og hundene.

Vore to tøser klarede sig langt bedst af alle hundene - til stor undren for træneren, der aldrig havde forestillet sig, at sådan en lille selskabshund kunne bruges til noget "fornuftigt".

De samler gladeligt klude, bamser, handsker og træ-apporter.  Men de kan ikke lide at få nøgler i munden, så det øver vi videre med.  De kan sagtens finde dem - men at bringe dem med tilbage er et problem.

12. maj - jappertur i Hundested

11 hunde og deres ejere deltog i turen i et afvekslende lille skovområde med hundeskov.  Vi sluttede i hundeskoven, hvor vi blev enige om at hente kaffe, kage mm og sætte os ved et opstillet bord med bænke.  Vi var der praktisk talt alene og hundene kunne frit løbe omkring.

Det var som sædvanlig en hyggelig dag med skiftende vejr - sol og skygge, men ingen regn.

MEN - der var mange flåter.  Vi pillede af hundene derude - og jeg fangede 2 på Diva, da vi var kommet hjem.  Donna og Diva står helt stille, mens jeg "gennempiller" deres pels.  Jeg håber ikke, der er flere.

Endnu en fordel ved hvide hunde.  Det er nemt at se de bitte-små, sorte, edderkoppelignende flåter, når de lige er landet på hunden.  Herhjemme knuser jeg dem mellem 2 negle.  De er sejlivede.

30. april - stadig dårligt knæ

Henrik må endnu engang løbe agility med Diva - det bliver hun glad for.  Så må Donna og jeg tage den med ro herhjemme.

18. april - forårskåde hunde

Torsdagstræning.  Vi kom som sædvanlig ½ time før og lod hundene løbe frit.  Selv om jeg holdt øje med de legende hunde, blev jeg alligevel løbet over ende, da to store legende hunde bankede ind i mit ene knæ, så jeg gik i gulvet.   Gik til lægen dagen efter.  Der er tilsyneladende ingen skader på korsbånd og knæet føles stabilt.  Ro på i 14 dage - 3 uger.

17. april -agility

Donna har været med til agility 2 gange mens Diva har stået tilbage og været ked af det.  I dag fik Diva lov til at komme med.  Hun har slet ikke glemt, hvordan man gør.  Banen blev løbet igennem uden ret meget slinger i valsen.  Det er alligevel et år siden, hun har været der sidst, så det var ganske godt klaret.

Den første hund tillod sig et smut op på den lille balancebom - hvorefter samtlige efterfølgende hunde gjorde det samme.  Så hundene lærer altså af hinanden - de ser hvad de foregående hunde foretager sig - og gør det samme.

5. april - Donna har tabt humøret

Donna har gået med halen nede og har ikke villet lave noget til agility, som hun ellers er helt vild med.  Hun ville heller ikke noget til træning torsdag, så i dag tog vi hende med til dyrlægen, da hun også havde feber.

Det viste sig, at hun havde fået en betændelse i analkirtelslimhinden og en fistel/byld, der blev tømt ud.  Og så hjem med antibiotika og smertestillende medicin.  Allerede om eftermiddagen var hun (næsten) sit gamle jeg, så vi tog igen på camping.  Det er om at udnytte tiden, hvor vi stadig kan tillade os at slippe hundene løs ved stranden.  De elsker at spurte af sted og undersøge tang, krabber og andet, der kan findes på stranden.  I denne week-end var Diva meget interesseret i et skelet fra en sæl, der var drevet op på stranden.  Donna var ligeglad.  Hun ville hellere have en guf, som vi er ret rundhåndede med, når de er løse.  De skal vide, at der er noget godt i vente, når de kommer, når der bliver kaldt.

28. marts - påske på camping

Vi nåede både hundetræning og at køre på camping.  I løbet af påsken befriede vi Donna for 35 g uld.  Det er faktisk ret meget.  Efter hun har fået hvalpe har hun den sidste uges tid fældet, som om hun var betalt for det.  Hun ligner noget, katten har slæbt ind.

24. marts - kenneltræf

Vi ankom tidligt til kenneltræffet i Odder, så vore hunde kunne nå at akklimatisere sig.  De andre hunde kom efterhånden.  Det er bedre end at vi kom til sidst og Donna og Diva skulle forholde sig til 60 fremmede hunde.

Der var 68 hunde og 114 mennesker tilmeldt - og det så ud, som om alle var mødt op.  Så mange har der aldrig før været til et Odder-træf.  Selv om alt var dækket af sne, gjorde vi som vi plejer.

Når alle er samlet bliver hundene lukket ind i bilerne og der er fælles morgenbord.  Så går vi en lang tur langs stranden - de fleste uden snor på.  Donna og Diva elsker at gå i flok, men holdt sig rimeligt tæt på os.

Tilbage på pladsen blev agility-redskaberne afprøvet, før hundene igen blev lukket i bilerne og det var tid til at nyde den medbragte buffet, der som sædvanlig var udsøgt lækker.  Utroligt hvad der kan komme ud af, at alle medbringer en ret.

Derefter mer agility, ringtræning, måling og "familiefotograferinger", samt et samlet foto med alle deltagere.  Kaffe og kage, mer leg og så hjem.

Efterhånden som Donna blev mere modig ved situationen løb hun længere og længere væk fra os, så vi ledte ustandselig efter hende.  Hun gik efter guffer både hos mennesker og tabt i sneen, så hun havde travlt.  Det blæste alligevel så meget, at jeg ikke kunne råbe hende op.  Men det var ikke noget problem - hun kom af og til rendende for at sige hej - og så stak hun af igen.  Ikke længere væk, end vi kunne se hende, hvis vi vidste i hvilken retning, vi skulle se.  Med hvide hunde og hvid sne skulle man kigge ekstra godt efter.

Tilbage på campingpladsen blev vi enige om at køre hjem med det samme isf en ekstra overnatning.  Hundene var dødtrætte og sov hele vejen hjem.

Det var en kold dag, men solen skinnede og det blæste ikke så meget - og alle var klædt varmt på.  Det var en rigtig god dag.  Der var desværre ikke nogen af vores hvalpe med.  Der var i det hele taget meget få med fra Sjælland.  Det er en lang dag, når køretiden er 3-4 timer og vi starter kl 9:30 med morgenbordet.

Der var 3 af Karens små hvalpe med.  De stjal helt billedet med deres små "jakker".  Det var lige lovlig koldt for dem.  Der kommer billeder fra træffet på Nezumis hjemmeside.  Se under links.

Hundene har rigtig godt af at være sammen til disse træf - og det har deres mennesker bestemt også.  Der bliver udvekslet erfaringer - der bliver kigget efter eventuelle partnere til ens hund(e) - hvalpe bliver set an og bliver beundret - hvem ligner de?

23. marts - koldt og blæsende, men solskin

Vi har lige ombestemt os og med hjælp fra en firehjuldtrækker er det alligevel lykkedes os at få campingvognen fri fra sneen.  Vi camperede på Saxild Strand Camping.

22. marts - mere sne

Både Donna og Diva elsker at lege ude i sneen.  De har dog ikke været så glade for den kraftige blæst, vi har haft nogle dage.  Hele denne uge har været pibende kold.

Vi har måttet melde afbud til kenneltræffet i Odder i år.  Vi havde ellers bestilt plads på Saxild Camping, men vi har ikke kunnet få vores campingvogn fri af sneen, hvor den står opbevaret, for at gøre den køreklar - og vi orker ikke at starte ved 5-tiden om morgenen - være aktive en hel dag - og så køre hjem igen om aftenen.  Odden-Århus sejler første sejlads kl 10, så vi kan heller ikke starte fra vores campingplads i Nykøbing.  Desuden har Donna også tabt det meste af pelsen efter hun har sagt farvel til sine hvalpe.  Så selv om man siger, at voksne japanske spidser aldrig fryser, så er Donna ikke glad for kulden og blæsten med sine bare "strudse-lår".

16. marts - Huset uden hvalpe

Donna er så glad, for nu har hun fået sin "pibe-gris" for sig selv.  Hvalpene var ellers så glade for den.  Nu forsøger vi at fortælle Diva, at hun ikke må tage den - det er Donnas.

26. januar - jappertur

Henrik og Diva var på jappertur til Skansen i Ringsted.  Der var 15 hunde og et tilsvarende antal mennesker.  Det var et godt fremmøde i det ret kolde vejr.  Først gik de en tur og senere var der frit løb i et par indhegninger.  Diva fik hilst på en af sine sønner, Daiki.  Det gik rigtig fint.  Om der var genkendelse?  Ved det ikke, men de kunne ihvertfald godt lide hinanden.  Han er 8½ måned og vejer 11 kg - så han er blevet en stor, flot fyr, der ligner sin mor.

Diva var meget træt, da hun kom hjem.  Hun sov bogstavelig talt hele resten af dagen.

24. januar - torsdagstræning

Donna er ked af det, når Henrik drager af sted med en dansende Diva
til hundetræning.  Hun forsøger at komme med ved at gå helt ud i vindfanget og appellere til Henrik om at få sele på.  Men hun forstår godt ordet "bliv" og ved godt, hun skal blive hjemme og skynder sig ind i vinduet for at "vinke".
Hun kan jo ikke samtidig gå til træning og passe sine hvalpe.

Men når Diva er væk, er Donna ikke så meget på vagt og bevæger sig ubekymret rundt i huset.  Hun kan ligge mere afslappet i vindueskarmen og holde udkig med vejen.

15. januar - sne

Så er der endelig kommet sne og Donna og Diva nyder at lege i haven.  Selv om Donna har hvalpe, kan hun godt afse tid til at lege med Diva.